02 December 2021

Mijn scholen — 2. Lagere school Blankenberge (deel 2)

(De vorige aflevering staat hier, en de hele schoolserie begint hier.) 

Tweede leerjaar (1954-1955), meester Quartier.

Meester Quartier heette Albert en woonde in Blankenberge, maar voor het overige weet ik er niets over. Wijzelf schreven met pen en inkt, maar hij verlaagde zich zowaar tot een rode balpen:



Om te schrijven hadden wij een pennestok met daarin een "ballonpen", genoemd naar de luchtballon die in het staal gestanst was. De pennen waren ingevet, en je moest er aan likken alvorens ze in gebruik te nemen. Wij zaten per twee in een houten bank, met een gemeenschappelijk witporseleinen inktpotje verzonken in het blad van de lessenaar.


De grijsblauwe inkt was opgeslagen in grote flessen met een metalen tuitje en werd klokkend in de inktpotjes overgegoten. Een bescheiden vorm van sabotage bestond erin dat men een pen in een potje achterliet. Na verloop van tijd ging die roesten, waardoor de inkt bruin verkleurde.

Hieronder een foto van de schoolreis, die net als het jaar voordien naar Moeder Siska ging. Achteraan links meester Quartier. Uw dienaar rechts op de tweede rij, wegkijkend.



Als compensatie kijk ik op de foto hieronder recht in de lens. De combinatie van limonade en draaimolens is mij overigens slecht bevallen, want ik was onpasselijk. (Misschien mede door de busreis. Ik word nog altijd snel wagenziek, en vermijd zoveel mogelijk alle verplaatsingen per bus. Ook limonade drink ik niet meer, en het zou mij niet verbazen als die afkeer teruggaat op die schoolreis.)





(vervolgt hier)