26 September 2024

Literatuurlijst

Ik heb mij vroeger wel bezondigd aan het opstellen van een persoonlijke "top tien" van Nederlandse en anderstalige literatuur, maar dat keurslijf is natuurlijk veel te eng. De lijst die ik hieronder aanbied is helemaal anders van opzet: zij bevat de boeken waarvan ik mij voorneem ze nog wel eens te lezen. Ik héb ze uiteraard al gelezen, zelfs verschillende keren, want hoe kan men kwaliteitslabels toekennen na één enkele staalname? 

Veel boeken die ik vroeger goed bevonden heb zijn nu afgevallen, omdat ik niet zinnens ben ze nog een keer ter hand te nemen. Daaronder (bijvoorbeeld) Ulysses van James Joyce en De duivelsverzen van Salman Rushdie. Bij andere titels heb ik een voorbehoud aangegeven, omdat ik het werk niet in zijn geheel goed vind, en dus ook niet in zijn geheel nog eens zal lezen. Soms vermeld ik het origineel én de vertaling, ofwel omdat ik de vertaling eerder zal herlezen dan het origineel ofwel omdat de vertaling haar eigen verdiensten heeft, zoals de Céline-vertaling van Frans van Woerden.

Het is mijn persoonlijke overtuiging dat er typische "jongensboeken" bestaan: boeken waarvan statistisch onderzoek zou aantonen dat het overwegend mannen zijn die ze goed vinden. Onder de jongensboeken reken ik bijvoorbeeld Het fregatschip Johanna Maria en In de ban van de ring. Mijn bewering is moeilijk te weerleggen, want men mag zoveel enthousiaste lezeressen aanvoeren als men wil, een statistische bewering wordt enkel weerlegd door grootschalig onderzoek. (Dit zou overigens een interessant onderzoeksproject zijn.) Een typisch "jongensboek" bevat geen romance.

Als men op de afbeeldingen hieronder klikt krijgt men een leesbaarder versie te zien. De drie bladzijden kan men hier in hun geheel downloaden.